Dalslands Kanal starter ved Köpmannebro ved Vänern. Den blev påbegynt i 1864 og 254 km og 31 sluser senere, stod den færdig i 1868. Den største attraktion er nok akvadukten i Håverud.

Blot 10 km af Dalslands Kanal er gravet, resten består af naturlige vandveje. Kanalen sammenbinder en labyrint af store og små søer og naturlige kanaler, og et af højdepunkterne er den kunstige akvadukt i Håverud. Den blev løsningen på et stort problem for lederen af kanalprojektet, Nils Ericsson. Det virkede nemlig umuligt at bygge kanal og sluser i Håverud på grund af den bløde jord og den dybe dal, hvor elven brusede igennem. Men Nils Ericson fandt altså en løsning: han besluttede at en aquadukt skulle bygges over området, og at den øvre delen af kanalen skulle løbe langs en fjeldhylde. Det lykkedes, og i dag findes der altså en jernbanebro og en almindelig bro på ét og samme sted i Håverud.

Håverud: et smukt udgangspunkt for et cruise

Trafikken ned af Dalslands Kanal, som gik gennem industrisamfundet Håverud, døede stort set ud efter 2. verdenskrig. I dag er det idylliske bebyggelser og turisterne, der har taget over. Fra Håverud kan du tage på både korte og længere ture på kanalen med sightseeing-både, eksempelvis med “M/S Storholmen”. Eller du kan nyde aquadukten fra land; i Håverud finder du caféer, samt Kanalmuseet i Håverud. Her får du ny viden om livet for mænd, kvinder og børn ved elvene og søerne omkring Dalslands Kanal fra 1800-tallets landbrugssamfund. Muséet har autentiske miljøer, som skildrer de forskellige tidsperioder.

Læs mere om Vestsverige her